dinsdag 6 december 2011

beeldende vorming les 2


De lichaamsverhoudingen.
Deze les hebben we het menselijk lichaam in verhouding getekend. Ook hebben we kinder tekeningen geanalyseerd:

De tekening Nick (zie bijlage) uit groep 5 laat zien dat Nick nog bezig is met transparant tekenen. Hij weet niet goed hoe een menselijk lichaam in elkaar zit. Hij heeft de onderrand in de grond. Dat betekend dat hij in fase 3 zit (zie bijeenkomst 1) Hij zou echter in fase 5 moeten zitten.

De tekening van Dian (zie bijlage) uit groep 5 is echter al verder dan Nick. Dian tekent silhouet figuur: armen en lijf in 1 lijn tekenen. De armen zijn te dik en te lang. Dat noemen we miskleunen. Dian tekent nog heel statisch.

Voor groep 5 zou ik een opdracht maken met voetbal als thema. Deze klas is heel erg betrokken bij het voetbal. Ook kunnen de kinderen die dat niet leuk vinden cheerleaders en andere toeschouwers kunnen tekenen. Zo zijn de leerlingen betrokken. De leerlingen gaan gewoon weer met potlood tekenen. En juist poppetjes tekenen in verhouding met elkaar en in een actie. Zoals lopen. Dan kan ik beter zien in welk stadium de andere leerlingen zitten en door het bespreken van het menselijk lichaam kan ik de leerlingen aandacht vragen om goed te kijken naar de verhoudingen.  
De lichaamsverhoudingen.
Deze les hebben we het menselijk lichaam in verhouding getekend. Ook hebben we kinder tekeningen geanalyseerd:

De tekening Nick (zie bijlage) uit groep 5 laat zien dat Nick nog bezig is met transparant tekenen. Hij weet niet goed hoe een menselijk lichaam in elkaar zit. Hij heeft de onderrand in de grond. Dat betekend dat hij in fase 3 zit (zie bijeenkomst 1) Hij zou echter in fase 5 moeten zitten.

De tekening van Dian (zie bijlage) uit groep 5 is echter al verder dan Nick. Dian tekent silhouet figuur: armen en lijf in 1 lijn tekenen. De armen zijn te dik en te lang. Dat noemen we miskleunen. Dian tekent nog heel statisch.

Voor groep 5 zou ik een opdracht maken met voetbal als thema. Deze klas is heel erg betrokken bij het voetbal. Ook kunnen de kinderen die dat niet leuk vinden cheerleaders en andere toeschouwers kunnen tekenen. Zo zijn de leerlingen betrokken. De leerlingen gaan gewoon weer met potlood tekenen. En juist poppetjes tekenen in verhouding met elkaar en in een actie. Zoals lopen. Dan kan ik beter zien in welk stadium de andere leerlingen zitten en door het bespreken van het menselijk lichaam kan ik de leerlingen aandacht vragen om goed te kijken naar de verhoudingen.  
De lichaamsverhoudingen.
Deze les hebben we het menselijk lichaam in verhouding getekend. Ook hebben we kinder tekeningen geanalyseerd:

De tekening Nick (zie bijlage) uit groep 5 laat zien dat Nick nog bezig is met transparant tekenen. Hij weet niet goed hoe een menselijk lichaam in elkaar zit. Hij heeft de onderrand in de grond. Dat betekend dat hij in fase 3 zit (zie bijeenkomst 1) Hij zou echter in fase 5 moeten zitten.

De tekening van Dian (zie bijlage) uit groep 5 is echter al verder dan Nick. Dian tekent silhouet figuur: armen en lijf in 1 lijn tekenen. De armen zijn te dik en te lang. Dat noemen we miskleunen. Dian tekent nog heel statisch.

Voor groep 5 zou ik een opdracht maken met voetbal als thema. Deze klas is heel erg betrokken bij het voetbal. Ook kunnen de kinderen die dat niet leuk vinden cheerleaders en andere toeschouwers kunnen tekenen. Zo zijn de leerlingen betrokken. De leerlingen gaan gewoon weer met potlood tekenen. En juist poppetjes tekenen in verhouding met elkaar en in een actie. Zoals lopen. Dan kan ik beter zien in welk stadium de andere leerlingen zitten en door het bespreken van het menselijk lichaam kan ik de leerlingen aandacht vragen om goed te kijken naar de verhoudingen.  







 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten